Ahad, 3 Mei 2009

Plastik pulak...


Salam...sjhtra...

Haa...
Hari nie...
Kita Bsembang pula ttg plastik...
Pape hal bc la dulu...
Brita ni ekk...

Beg plastik dilarang di Australia Selatan

MELBOURNE: Larangan penggunaan beg plastik akan berkuat kuasa di semua kedai di Australia Selatan mulai esok.


Semua pekedai daripada pasar raya besar hingga ke kedai kecil yang menjual makanan bawa balik, tertakluk kepada larangan itu.

Mereka sebaliknya akan menawarkan kepada pengguna beg kompos selain beg yang boleh digunakan semula dengan mengenakan sedikit bayaran.


"Dengan melarang penggunaan beg plastik untuk mengisi barangan yang dibeli, kami akan mengurangkan jumlah sampah di tapak pelupusan, kami akan mengurangkan jumlah sampah di jalan, di taman dan aliran air," kata Menteri Alam Sekitar dan Pemuliharaan Negeri, Jay Weatherill, dalam satu kenyataannya di sini.


"Penghasilan empat bilion beg seperti ini di seluruh negara setiap tahun adalah pembaziran yang sangat besar kepada tenaga serta sumber dan larangan ini akan mengurangkan sumbangan Australia Selatan terhadap pembaziran itu," katanya.

Larangan itu dijangka mengurangkan jumlah kira-kira 400 juta beg plastik daripada sampah di Australia Selatan setiap tahun, kata Australian Associated Press.

Apabila kedai dibuka Isnin ini, pembeli perlu sama ada membawa beg yang boleh digunakan semula dikenali sebagai 'green bags', atau membayar sehingga 25 sen di kedai utama untuk beg yang boleh reput sendiri.

Beg plastik bergulung yang lazimnya digunakan untuk mengisi buah-buahan, sayur-sayuran dan daging akan terus disediakan berserta beg lebih kukuh di gedung membeli-belah atau kedai pakaian.

Antara kedai utama di sini, Coles and Woolworths, menyatakan mereka sudah pun mengambil langkah untuk menyediakan pembeli berdepan dengan penguatkuasaan larangan itu, sejak beberapa bulan lalu.

Kumpulan pencinta alam sekitar Planet Ark pula menggesa kerajaan negeri lain di Australia mencontohi langkah Australia Selatan. - Bernama

Sumber:Berita Harian,3/5/09

Fakta plastik...

  • Plastik pertama kali ditemui 25 tahun lalu.
  • Setiap tahun penduduk dunia menggunakan 500 juta beg plastik dan ini bererti ada 1 juta beg plastik pada setiap minit.
  • Pada umumnya 11% daripada peralatan rumah tangga dibuat dari plastik.
  • Plastik di hasilkan daripada minyak, yang merupakan sumber yang tidak dapat diperbaharui.
  • Minyak dianggarkan akan habis dalm waktu 50 tahun ke depan dengan kadar penggunaan sekarang ini.
  • Untuk sekali pakai (beg plastik yang disediakan di supermarket) memerlukan waktu sampai 1000 tahun untuk mereput.
  • Di Afrika, industri-industri penenunan telah dibentuk untuk "mengitar semula" beg2 plastik yang ditiup oleh angin, supaya bisa diolah kembali menjadi topi dan beg. Salah satu industri yang lumayan terkenal di sana telah berhasil "mengitar semula" 30 ribu beg plastik setiap bulan.
  • Hingga kini, mengitar semula plastik tidak diwajibkan di negara manapun, walaupun plastik tersedia di semua pelusuk dunia.
Di edit drp blog http://jakartahijau.blogspot.com

p/s kalo ade beg plastik/sama jnis dgnnya,simpan la ek...jgn buang mrata...kt atas 2 cth beg2 plastik...


Tiada ulasan: