Rabu, 6 Mei 2009

AnuegeraH...

Salam Sjhtra...

Anugrah...
Salah satu maksud ny adalah "PeNgHarGaan"
Jd try la bc news ni...yek

Anugerah Saintis Muda Merck 2009


MERCK Sdn. Bhd. menjemput para penyelidik muda menyertai pertandingan Anugerah Saintis Muda Merck 2009.


MERCK Sdn. Bhd., anak kumpulan syarikat multinasional Merck KGaA yang beribu pejabat di Jerman, menjemput para penyelidik muda untuk menyertai pertandingan Anugerah Saintis Muda Merck 2009 (MYSA) bermula April lalu.

Program MYSA yang bermula sejak tahun lalu adalah satu inisiatif untuk menggalakkan dan mengiktiraf hasil penyelidikan tempatan dalam bidang biosains.

Tahun ini, Merck meluaskan lagi skop pertandingan termasuk membuat kajian saintifik menggunakan aplikasi teknologi kromatografi. Ini bermakna terdapat dua pertandingan bagi penyelidikan biosains dan aplikasi kromatografi dalam pertandingan MYSA kali ini.

MYSA terbuka kepada para penyelidik tempatan dengan kertas kajian di mana hasil penyelidikannya dalam bidang seperti yang dinyatakan telah atau akan diterbitkan dalam mana-mana penerbitan.

Hanya kajian dalam bidang biosains dan aplikasi kromatografi akan diterima. Penyelidikan juga haruslah dibuat dan disiapkan di mana-mana institusi-institusi pengajian tinggi tempatan.

"Keaslian, kualiti dan implikasi kajian kepada masa depan pembangunan biosains atau aplikasi kromatografi di Malaysia adalah elemen penting dalam proses penilaian pemenang," menurut satu kenyataan Merck.

Tarikh tutup penyertaan adalah pada 30 Jun ini.

Program MYSA itu diiktiraf oleh Kementerian Pengajian Tinggi, Kementerian Sains, Teknologi dan Inovasi dan Institut Kimia Malaysia. Ia juga mendapat sokongan daripada Malaysia Biotechnology Information Centre.

Hadiah wang tunai berjumlah RM19,000 menanti para pemenang. Maklumat lanjut mengenai MYSA 2009, poster, risalah dan borang penyertaan boleh didapati di universiti-universiti dan kolej-kolej yang terpilih dan juga di laman web http://www.merck.com.my/, http://www.mohe.gov.my/, http://www.mosti.gov.my/ atau http://ikm.org.my.

Para pemenang akan diumumkan dalam satu majlis pada bulan Oktober ini.

Sumber: Kosmo,6 Mei 09

Tiada ulasan: