Ahad, 4 Oktober 2009

Hutan ooo hutan...

Salam...
Sori lama x log in...
Buzy la...
Ni ada info baru...
Slamat membaca...

Memusnah ladang sawit haram

AKTIVITI pembalakan haram 'meratah' hutan di Indonesia.
SELAMA berdekad-dekad, bunyi bising gergaji di Taman Negara Indonesia hanya menandakan satu perkara iaitu aktiviti pembalakan haram yang 'meratah' kawasan hutan. Sekarang, bunyi bising gergaji membawa berita baik kepada masyarakat setempat. Semuanya kerana ia merupakan sebahagian daripada usaha menghalang pertumbuhan perladangan kelapa sawit secara haram di kawasan hutan hujan terlibat.
Tindakan itu juga dipercayai mampu mengekang masalah pembasmian hutan tanpa kawalan, selain mengurangkan pembebasan gas karbon dioksida. Penghentian aktiviti pembalakan untuk aktiviti perladangan kelapa sawit turut menyumbang kepada pemuliharaan ekologi alam yang terpenting di hutan tropika serta habitat haiwan.
Dalam tindak balas pertama dan cukup efektif, beberapa buah badan bukan kerajaan iaitu Agensi Pemeliharaan Aceh (Bpkel) dan pasukan polis telah berganding bahu untuk menghapuskan puluhan ribu ladang kelapa sawit. Ia beroperasi secara haram di ekosistem Leuser seluas 2.5 juta hektar.
LONGGOKAN buah kelapa sawit sedia untuk diangkut ke kilang.
"Spekulator perladangan, pemaju atau tak kira apa jua panggilan yang diberi bertindak membangunkan kawasan tersebut dengan sewenang-wenangnya," kata Mike Griffiths dari Bpkel, sebuah agensi yang ditubuhkan oleh Gabenor Aceh, Yusuf Irwandi. Bpkel menguruskan Leuser sejak 2006 setelah wilayah yang terletak di bahagian utara Sumatera itu meraih mandat besar dari Jakarta, Indonesia.
"Mereka buat apa sahaja sesuka hati. Masuk hutan, tebang pokok dan tanam tanaman seumpama ini seperti kawasan mereka sendiri," katanya.
Setahun selepas Indonesia mengambil alih gelaran pengeluar minyak kelapa sawit terbesar di dunia daripada Malaysia, ratusan peladang haram dipercayai menjadi dalang kepada kekuasaan sumber itu. Sebuah laporan Pertubuhan Bangsa-bangsa Bersatu (PBB) 2007 mendapati penukaran status hutan kepada penanaman kelapa sawit menjadi punca utama penebangan hutan.
Situasi itu wujud di 37 daripada 41 taman negara di Indonesia. Leuser, hutan hujan terbesar di Sumatera dan habitat semula jadi terakhir bagi harimau Sumatera, gajah, orang hutan dan badak sumbu yang berada di ambang kepupusan, diklasifikasikan sebagai hutan yang paling terjejas teruk.
Badan-badan pengelolaan industri kelapa sawit seperti Persatuan Kelapa Sawit Indonesia (Gapki) bertegas supaya semua operasi perladangan mematuhi peraturan dan undang-undang yang ditetapkan dan sesiapa sahaja yang melanggari arahan itu akan dikenakan tindakan keras.
Di Leuser, sebanyak 11 estet dikenal pasti di kawasan seluas 12,000 hektar dan ia merupakan sejumlah kecil daripada 50 perladangan haram seperti mana yang diadu oleh Bpkel. Badan-badan bukan kerajaan di Aceh menyalahkan kegiatan rasuah menjadi penyebab utama.
Poket pegawai penguat kuasa diisi dengan wang sogokan bernilai jutaan rupiah bagi mendapatkan tawaran atau dokumen sokongan sah. Bagaimanapun, pegawai perhutanan menyatakan kekaburan maklumat dan kekeliruan adalah faktor penggalak penularan rasuah.
Peta yang tidak jelas, pertindihan hak milik tanah dan percanggahan kawasan penguasaan antara penduduk tempatan, syarikat dan wakil kerajaan menyukarkan kerajaan menentukan sempadan hutan. Ini termasuk hutan Leuser yang diwartakan di bawah Pertubuhan Pendidikan, Saintifik dan Kebudayaan Pertubuhan Bangsa-bangsa Bersatu (UNESCO).
PENGUATKUASAAN yang lemah menjadi antara punca pembalakan haram berleluasa di hutan Indonesia.
"Sempadan ini tidak bersamaan dengan keluasan kawasan di atas tanah," ujar Syahyahri, Ketua Jabatan Perhutanan Aceh Tamiang.
"Penduduk kampung tidak tahu siapa yang memiliki hutan ini kerana tidak pernah lihat di atas peta. Baru sekarang, kita kumpul maklumat untuk membina sempadan tetap," ujarnya.
Industri kelapa sawit Indonesia juga dipersalahkan bagi pembebasan berbilion-bilion tan karbon dioksida ke ruang udara. Selain itu, penghantaran dan pembekalan minyak sawit ke negara luar bagi industri coklat, syampu, sabun dan minyak biologi turut menyebabkan pengguna terdedah kepada risiko ramuan yang tidak sah.
Memandangkan isu itu telah menjadi tajuk utama sejak sekian lama, kini wujud satu pertimbangan serius ke atas impak yang ditinggalkan pada alam sekitar dan struktur sosial.
Selain penarikan keluar sumber pelaburan, syarikat Cadbury di New Zealand telah menghentikan penggunaan minyak sawit setelah ditentang oleh sekumpulan pejuang aktiviti penebangan hutan.
Namun begitu, bagi sesetengah pihak yang lain, aktiviti pembalakan itu seperti sesuatu yang boleh diterima akal.
Dengan banyak tanah sah yang telah diperuntukkan untuk tujuan tertentu, penguatkuasaan yang lemah, sumber tenaga kerja yang amat besar di kawasan terpencil dan harga minyak sawit yang tinggi, ia menjadi faktor pendorong semua itu terjadi. - Reuters

Sumber: kosmo online

1 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Who knows where to download XRumer 5.0 Palladium?
Help, please. All recommend this program to effectively advertise on the Internet, this is the best program!